Publisert 25.06.2026
Kuva: Juha Mäkelä
Suo – Kävelyn tiellä kutsuu yleisön matkalle suon syvyyksiin ja kysyy: kuka vie ja miten valtasuhteista neuvotellaan, kun suo, kävelijä ja kännykkä kohtaavat?
Monivuotisen teossarjan ensimmäinen osa sai ensi-iltansa Helsingissä vuonna 2023 ja sen toinen osa oli osa Bodø2024-kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelmistoa. Elokuussa teos nähdään osana Oulu2026-kulttuuripääkaupungin ohjelmaa Sanginjoen luonnonsuojelualueella, jossa tehdään työtä suoalueen ennallistamiseksi.
Teoksen taiteellisina johtajina toimivat palkittu performanssitaiteilija Maria Oiva ja norjalais-suomalainen performanssitaiteilija Kristina Junttila. Sen ovat tuottaneet yhteistyössä Todellisuuden tutkimuskeskus (FI) ja Ferske Scener (NO). Suomalais-norjalainen kulttuuri-instituutti on tukenut esitystä.
Lue lisää teoksesta Todellisuuden tutkimuskeskuksen verkkosivuilla.