Publisert 25.06.2026

Suomalais-norjalainen esitys Suo – Kävelyn tiellä mukana Oulu2026 ohjelmassa

Henkilö istuu vihreässä metsässä tummansinisen veden äärellä, ja hänellä on puhelin kädessään.

Kuva: Juha Mäkelä

Paikkakohtainen, luontoa ja teknologiaa yhdistävä esitys nähdään Sanginjoen luonnonsuojelualueella 21.-30.8.2026.

Suo – Kävelyn tiellä kutsuu yleisön matkalle suon syvyyksiin ja kysyy: kuka vie ja miten valtasuhteista neuvotellaan, kun suo, kävelijä ja kännykkä kohtaavat? 

Monivuotisen teossarjan ensimmäinen osa sai ensi-iltansa Helsingissä vuonna 2023 ja sen toinen osa oli osa Bodø2024-kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelmistoa. Elokuussa teos nähdään osana Oulu2026-kulttuuripääkaupungin ohjelmaa Sanginjoen luonnonsuojelualueella, jossa tehdään työtä suoalueen ennallistamiseksi.

Teoksen taiteellisina johtajina toimivat palkittu performanssitaiteilija Maria Oiva ja norjalais-suomalainen performanssitaiteilija Kristina Junttila. Sen ovat tuottaneet yhteistyössä Todellisuuden tutkimuskeskus (FI) ja Ferske Scener (NO). Suomalais-norjalainen kulttuuri-instituutti on tukenut esitystä.

Lue lisää teoksesta Todellisuuden tutkimuskeskuksen verkkosivuilla.