Monokini 2.0 er et kunstprosjekt som setter spørsmålstegn ved populærkulturens begrensede oppfatning av det kvinnelige skjønnhetsidealet. En gruppe finske motedesignere produserte hver sin unike badedrakt for Monokini 2.0 -prosjektet. Modellene for Haute Couture-kolleksjonen er brystopererte kvinner. Prosjektet har fått mye oppmerksomhet rundt i verden, og til og med artisten Lady Gaga ble imponert – hennes veldedige stiftelse delte en link til Monokini 2.0:s hjemmeside på Facebook i mai 2014. Mennesker strømmet til Monokini 2.0 -websiden og den krasjet to ganger.

Prosjektets kunstneriske leder er den finske kunstnerduoen Tärähtäneet Ämmät/Nutty Tarts – Katriina Haikala og Vilma Metteri. Vi snakket med Nutty Tarts om den internasjonale oppmerksomheten og deres kommende utstilling i Oslo. 

monokini team web
Fra venstre Nutty Tarts, Vilma Metteri og Katriina Haikala, fotograf Pinja Valja,
produsent Laura Porola og kvinnen bak ideen, Elina Halttunen. Foto: Monokini 2.0.

Var dere overrasket at prosjektet har fått mye internasjonal oppmerksomhet?

- Ja, veldig. Vi hadde forventet at finsk media vil skrive om Monokini 2.0 -utstillingen, men den internasjonale oppmerksomheten var en overraskelse. Vi har egentlig fått mer pressedekning utenfor Finlands grenser enn i Finland. Vårt prosjekt har ikke fått mye omtale innenfor det kunstfaglige miljøet i Finland.

Men vi har fått veldig gode og oppmuntrende tilbakemeldinger fra utlandet. Journalister kontakter oss fortsatt, men den travleste tiden var i mai 2014, når vår utstilling ble åpnet i Helsingfors. Privatpersoner har også kontaktet oss. Den morsomste e-posten kom fra en amerikansk kvinne. Hun ville rette skrivefeilene på vår engelskspråklige hjemmeside – gratis, bare fordi hun ville hjelpe og støtte oss.

Hva har gjort mest inntrykk på dere når dere arbeidet med Monokini 2.0? 

- Det har vært en følelsesmessig opplevelse. Vi har samarbeidet med modige kvinner, som stilte opp som modeller. Deres erfaringer, deres håp, glede og sorg, har rørt vår kunstnergruppe dypt. Vi har innsett i enda større grad at kunst kan forandre vår kultur. Vi har også forstått at fotografiet er et veldig sterkt, globalt medium.

Mange mennesker har kontaktet oss og fortalt rørende historier om erfaringer med brystkreft. Vi var også overrasket over at vi har fått oppmuntrende meldinger fra ektemenn, kjærester og sønner, deres nære har hatt brystkreft.

press monokini virve
Virve. Design Tyra Therman. Foto: Pinja Valja

Utstillingen deres har allerede vært i Helsingfors, Finland og i Skellefteå, Sverige. Nå er det Norges tur. Hvilke forventninger har dere?

- Vi håper selvfølgelig at så mange som mulig kommer og ser utstillingen vår på Kunstplass [10]. Å finne en samarbeidspartner er det vi håper mest på – enten en privatperson eller en bedrift – en som vil støtte vårt prosjekt og bidra til å virkeliggjøre vår fremtidige verdensturné.

Hva er det viktigste budskapet bak Monokini 2.0?

- Det viktigste budskapet er at hver eneste kvinne bør ha en rett til å føle seg vakker, helhetlig og akseptert – uansett om hun har én, to eller tre pupper. Det vestlige skjønnhetsidealet er begrensende, virkelighetsfjernt og av og til syklig. Monokini 2.0 tilbyr en annerledes oppfatning av hva skjønnhet er, et alternativ til det kommersielle idealet.

Hva tenker dere på når dere hører ordet Norge? 

- Ullgensere, dyr pils, hipstere og oljepenger.

Utstillingen Monokini 2.0 – hvem sier du trenger to? på Kunstplass [10] Oslo 15.-31. januar.

Tekst: Karoliina Huhtanen/Finno
Publisert den 8.1.2015 


 

juhla kevat 2