Den finske arkitekturskolen Arkki ønsker å vekke interesse for arkitektur, design og miljø hos barn og ungdom. Arkki organiserer langvarige kurs og korte verksteder, som legger vekt på kreativitet, fantasi og tredimensjonal bygging. Målet er å gi barn og ungdom flere verktøy for å engasjere seg i samfunnet og miljø gjennom kunst, arkitektur og design. Gleden av å skape og lære er en sentral tema i aktivitetene, og barna oppmuntres til å arbeide og løse problemer selvstendig. I verkstedet på Henie Onstad Kunstsenter 23. april, skal barna utforske kirigami, som er en spennende variant av origami. Vi stilte noen spørsmål til Pihla Meskanen, Arkkis rektor, om skolens historie og virksomhet.

Arkki – Arkitekturskolen for barn og ungdom ble stiftet allerede i 1993, og feiret sitt 20 års jubileum for noen år siden. Hvordan ble Arkki til?

-Diskusjonen om arkitekturundervisning var veldig aktuell i 1993, og det var der Arkki fikk sin inspirasjon fra. Moren min, arkitekt Tuuli Tiitola-Meskanen, var med i et team for det finske undervisningsministeriet som skrev de første nasjonale grunnene for arkitekturundervisning, dvs. anvisning for hvorfor og hvordan arkitektur kan undervises for barn. Når grunnene var klare, fantes det ingen skoler som hadde undervisning i arkitektur. Derfor startet vi opp Arkki med to undervisningsgrupper i begynnelsen, en for 7-9 år gamle barn, og den andre for 10-12 år gamle barn.

tapahtuma arkki
Arkki

Dere har hundrevis av elever hver uke. Hvordan reagerer barn til nye oppgaver?

-Når undervisningstimene begynner, er stemningen inspirert og boblende. Bildene vi viser som introduksjon til temaene skaper glede, forbauselse, spørsmål og diskusjon. Bildene vises for å innlede tematikken og presentere alternativer. Verden er full av eksempler, og vi prøver å introdusere barn til så mange av dem som mulig, slik at forståelsen for arkitektur og miljø øker. Vår undervisning er basert på utforskende læring og tredimensjonal bygging. Det betyr at elevene venter ivrig på bygging, og når introduksjonen er over og materialene ligger på bordet, er det som om en demning åpner seg og alle kreative kreftene kommer seg ut!

Blir fantasien svakere når man blir eldre?

-Jeg tror ikke at fantasien blir svakere, jeg tror derimot at den blir sterkere hvis den får nok støtte i ulike livsfasene. Kreative prosesser blir fort automatiserte og utvikles til noe underbevisst. Vi er alle født med kreativitet, men alle må lære seg å bruke og bevare det slik at det blir en naturlig del av arbeid og aktiviteter. Det kan være vanskelig å begynne å bruke kreativiteten igjen hvis man har ’glemt’ dem.

I april holder dere Pop Up Home -verksted i Oslo. Hvor kom inspirasjonen for verkstedet fra?

-Oppgaven har fått inspirasjonen fra den japanske kirigami-kunsten, som er en variant av origami. Vanligvis kirigami lages med et brettet papirark, som er kuttet og til slutt åpnet og gjort flat. Jeg syns at Pop Up Home –oppgaven er fascinerende siden man kan gjennomføre interessante, tredimensjonale former med noe så enkelt som et A4-ark. Gjennom oppgaven kan barna lære seg masse om grunnlagene i arkitektur, f. eks. form, masse, rom og komponering. I tillegg er materialene enkle og billige. Det er alltid mulig å finne et A4-ark.

Dere har vært i Oslo tidligere og holdt verksted. Hva slags forhold har dere til Norge?

-Vi har hatt noen fantastiske opplevelser i Norge med ulike samarbeidspartnere. Dette er det andre året når vi samarbeider med Akershus kommune. Åpne arkitekturverksteder har vi arrangert for tre år i ulike steder. Å møte nye mennesker er spennende og interessant, og vi føler at deltakere har vært veldig fornøyde med verkstedene. Barn gir alltid direkte tilbakemelding, og vi ser veldig fort hvis en oppgave fungerer eller ikke. Basert på vår erfaring kan vi si at både finske og norske barn liker å bygge og lære seg mer om arkitektur. 

Pop-Up Home -verksted for barn fra 7 år, 5-6 år gamle barn kan delta i følge med en voksen

Tid: 23.4. kl. 13

Sted: Henie Onstad Kunstsenter, Sonja Henies vei 31, Høvikodden

Påmeldinger innen 17.4. til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

www.hok.no

www.arkki.net 

Tekst: Kaisu Savola/FINNO
Publisert 12.4.2016

vuosi syys