Finno presenterer: Minna Riska

Til ære for FINNOs 20-årsjubileum presenterer vi finner som er bosatt i Norge og arbeider innen kulturfeltet og nordmenn som har blitt kjent med Finland gjennom jobben sin.

Til ære for FINNOs 20-årsjubileum presenterer vi finner som er bosatt i Norge og arbeider innen kulturfeltet og nordmenn som har blitt kjent med Finland gjennom jobben sin.

Aarne Kristian Ruutu er en ballettdanser fra Finland som har opptrådt på mange internasjonale scener i løpet av sin karriere. Siden 2012 har Ruutu danset i den norske nasjonalballetten som solist og han har blant annet blitt belønnet med Kritikerprisen for sin rolletolkning av Mercutio i Michael Corders Romeo og Julie.

Fortell litt om deg selv og jobben din. Hvorfor flyttet du til Norge og begynte å jobbe her?

Jeg begynte på ballettskolen i Vanda da jeg var fem år gammel. Da jeg var ni begynte jeg på den Finske nasjonalballettens skole. Som 16-åring ble jeg tilbudt plass ved ungdomskompaniet le Jeune Ballet de France. Dette var en kjempeerfaring. Vi ble skikkelig pusha, danset utallige stiler og turnerte over hele verden. Da jeg var atten deltok jeg i Helsinki International Ballet Competition hvor daværende ballettsjef Dinna Bjørn tilbød meg kontrakt i Nasjonalballetten. 

Gods and Dogs Foto Jrg Wiesner

Aarne Kristian Ruutu i Gods and Dogs av Jirí Kylián. Foto: Jörg Wiesner.

I hvilke prosjekter har du vært med på og hva arbeider du med nå?

I år har vi for eksempel spilt «Don Quixote», en stor klassisk produksjon med mye farge og «attitude», og en installasjon kalt «Rooms» av Alexander Ekman, et helt nytt konsept for oss. Her ble hele hovedscenen, sidescenene og bakscenen åpnet opp og det ble plassert ut små rom hvor danserne spilte hver sin karakter. Publikum kunne gå fritt rundt og studere hvert enkelt rom i eget tempo og på en måte bli en del av forestillingen. Veldig spennende!

Kompaniet jobber for tiden med en helaften bestående av seks korte ballettstykker av den verdenskjente tsjekkiske koreografen Jirí Kylián. Jeg danser i to av dem – i det ene med hurtig tempo og humor og i det andre som er roligere og mer romantisk. Det er en utfordrende, men absolutt morsom erfaring å danse i to så vidt forskjellige stykker på en kveld.

Du har opptrådt ved en rekke internasjonale scener. Hva synes du er typisk for den norske ballett- og teaterbransjen?

I forhold til andre land er Norge en ung nasjon i forhold til opera- og ballettkultur og det kan jo være en bra ting. Ballettsjef Ingrid Lorentzen setter jo opp de store klassikerne, men eksperimenterer mye med nye, kreative og innovative produksjoner. Det er jo veldig spennende og givende for en ballettdanser.

Hva er det beste og hva er utfordrende med jobben din?

Det mest utfordrende i min jobb er selvdisiplin. Det er mer som en livsstil, man må gi absolutt alt, noen ganger 24 timer i døgnet. Det kan være utrolig slitsomt både fysisk og mentalt. 

Det beste med «jobben» er å spille forskjellige karakterer, være en annen og dele øyeblikkene med publikum.

Hva synes du er det beste med den norske kulturen?

Utholdenhet og holdning til ting slik som de lange, kalde vintrene (som i Finland). Folk er fokusert på å bli bedre og gjøre det beste ut av enhver situasjon, å ikke gi opp.

Til ære for FINNOs 20-årsjubileum presenterer vi finner som er bosatt i Norge og arbeider innen kulturfeltet og nordmenn som har blitt kjent med Finland gjennom jobben sin.

Til ære for FINNOs 20-årsjubileum presenterer vi finner som er bosatt i Norge og arbeider innen kulturfeltet og nordmenn som har blitt kjent med Finland gjennom jobben sin.

Til ære for FINNOs 20-årsjubileum presenterer vi finner som er bosatt i Norge og arbeider innen kulturfeltet og nordmenn som har blitt kjent med Finland gjennom jobben sin.

vuosi syys